Het is een algemeen verschijnsel bij de overeenkomst van opdracht: een opdrachtnemer doet veel te lang over het afronden van het werk. Dan komt er een moment dat de opdrachtgever eieren voor zijn geld kiest en de overeenkomst wil opzeggen. Uit een recente uitspraak blijkt weer eens hoe essentieel het is om dan de juiste juridische stappen te nemen: eerst de wederpartij in gebreke stellen en een laatste termijn te gunnen voordat tot ontbinding van de overeenkomst kan worden overgegaan. Advocaat verbintenissenrecht Hidde Reitsma legt uit.
Overeenkomst van opdracht
Opdrachtnemer in deze zaak heeft met opdrachtgever een overeenkomst van opdracht gesloten terzake de ontwikkeling van een applicatie. Deze overeenkomst dateert van mei 2013. Afgesproken wordt dat eerst de webapplicatie zou worden ontwikkeld en daarna pas de mobiele applicatie en de apps voor Android en iOS. De opdrachtnemer heeft de webapplicatie betrekkelijk snel afgerond maar is traag met de oplevering van de overige producten.
Spreek harde deadline af bij opdrachten!
Tussen partijen wordt veel heen en weer gemaild en de opdrachtgever spoort de opdrachtnemer regelmatig aan voort te maken met de oplevering. Maar een concrete deadline is nimmer afgesproken. Het is inmiddels eind januari 2014 als de opdrachtgever de opdrachtnemer aanschrijft in verband met de trage voortgang en vraagt om een concreet plan van aanpak. Als dit plan vervolgens achterwege blijft, bericht opdrachtgever dat de maat vol is en dat zij opdrachtnemer aansprakelijk stelt voor de schade. In een latere brief heeft de opdrachtgever de overeenkomst buitengerechtelijk ontbonden.
Schadevergoeding wegens wanprestatie opdrachtnemer
In de kantonrechtersprocedure vordert opdrachtgever schadevergoeding. Volgens opdrachtgever is de opdrachtnemer tekortgeschoten in de nakoming van de overeenkomst en in verzuim. De werkzaamheden voldeden niet en de uitvoering duurde te lang. Zij was daarom bevoegd de overeenkomst (gedeeltelijk) te ontbinden, aldus de opdrachtgever.
Rechter: geen ingebrekestelling dus niet verzuim
De Kantonrechter maakt korte metten met de vordering. De opdrachtnemer was namelijk niet in verzuim en het recht op ontbinding en schadevergoeding ontstaat pas als de opdrachtnemer in verzuim is. Verzuim treedt pas in als de wederpartij schriftelijk in gebreke is gesteld en hem een redelijke termijn is gegund om na te komen, welke termijn hij ongebruikt voorbij laat gaan. De e-mail waarin de opdrachtgever aangeeft dat de maat vol is en dat er nu echt een plan van aanpak op tafel moet komen is geen ingebrekestelling. Er blijkt niet uit de e-mail dat de opdrachtgever hem in gebreke stelt en hem een deadline geeft het werk alsnog geheel op te leveren. De overeenkomst kon dus niet worden ontbonden en er is vooralsnog geen recht op schadevergoeding.
AMS Advocaten bij wanprestatie en schadevergoeding
De rechter pas in deze uitspraak de strakke regels rond de wanprestatie keurig toe. In principe mag een schuldeiser een overeenkomst ontbinden als de schuldenaar tekortschiet in de nakoming van de overeenkomst. Als de nakoming van een overeenkomst niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat deze bevoegdheid pas als de wederpartij in verzuim is. De achterliggende gedachte van deze voorwaarde is dat een schuldenaar wel in de gelegenheid moet zijn gesteld om een tekortkoming -waarvan hij wellicht niet op de hoogte was- te herstellen.