Europees Hof: Geenstijl mag linken naar gelekte Playboyfoto’s

Door Martijn Kesler in Intellectueel eigendomsrecht op 3 minuten leestijd

Europees Hof: Geenstijl mag linken naar gelekte Playboyfoto’s

Tussen Sanoma (Playboy) en Geenstijl woedt al jaren een (auteursrechtelijke) strijd. In deze zaak draaide het om de vraag of Geenstijl in strijd met het auteursrecht Het exclusieve recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen.
» Meer over auteursrecht
auteursrecht
heeft gehandeld door een hyperlink te plaatsen die verwijst naar een locatie waar (nog niet officieel) gepubliceerde foto’s stonden. Afgelopen week heeft het Europees Hof van Justitie (HvJ) haar licht laten schijnen op de kwestie. advocaat Een jurist die rechtsbijstand verleent en cliënten vertegenwoordigt in rechtszaken.
» Meer over advocaat
Advocaat
IE-recht Martijn Kesler legt uit.

 

Playboy beticht Geenstijl van auteursrechtelijke inbreuk

Sanoma, uitgever van Playboy, sprak eind 2012 Geenstijl aan en betichtte Geenstijl van inbreuk op haar auteursrecht. Geenstijl plaatste immers, voordat de desbetreffende Playboyeditie uitkwam, een hyperlink. Deze hyperlink verwees naar de website van Filefactory waar een naaktreportage van Britt Dekker zichtbaar was. Het werd Sanoma pijnlijk duidelijk: de foto’s waren uitgelekt en Geenstijl schreeuwde het van de daken.

Wat is hyperlinken en wat is het verschil met embedden?

Hyperlinken verschilt van het ‘embedden’ in die zin dat bij het klikken op een hyperlink de website door de gebruiker wordt verlaten. Embedden vertoont echter binnen de website informatie tussen de website en de ‘embedded’ pagina. Een voorbeeld van ‘embedden’ is bijvoorbeeld het plaatsen van een link van YouTube op Facebook, waardoor de klikker op de embedded link binnen Facebook blijft. Geenstijl plaatste echter een hyperlink.

Staat hyperlinken gelijk aan openbaarmaken?

De vraag rees of hyperlinken inbreuk op het auteursrecht maakt. Immers, kan het plaatsen van een verwijzende hyperlink gelden als ‘openbaarmaken’ in de zin van de auteurswet. Op grond van artikel 1 en 12 van de auteurswet mag namelijk enkel de auteursrechthebbende (Sanoma dus) openbaarmaken; hetgeen met zich mee zou brengen dat Geenstijl inbreuk zou maken op het auteursrecht van Sanoma.

Twijfels bij de rechtbank, het Hof van Justitie en de Hoge Raad

Aanvankelijk oordeelde de rechtbank dat Geenstijl inbreuk maakte op het auteursrecht. Het Hof van Justitie corrigeerde dat echter, maar oordeelde wel dat het plaatsen van een dergelijke hyperlink onrechtmatig Ieder handelen of nalaten dat in strijd is met een wet of met de maatschappelijke betamelijkheid.
» Meer over onrechtmatig
onrechtmatig
was. De Hoge Raad besloot echter prejudiciële vragen te stellen aan het Hof van Justitie, zodat zij handvatten kreeg hoe te oordelen.

HvJ: hyperlinken staat niet gelijk aan ‘beschikbaar stellen’

De advocaat-generaal liet zich vorige week uit over deze kwestie en, alhoewel dit advies niet opgevolgd moet worden, is dit wel een belangrijke richtlijn. Volgens de advocaat-generaal geldt het enkel hyperlinken naar foto’s op Filefactory niet als het ‘beschikbaar stellen’ van auteursrechtelijk beschermd materiaal. Het plaatsen van een hyperlink faciliteert enkel het vinden van dit auteursrechtelijk materiaal en maakt geen inbreuk.

Oordeel van Hoge Raad volgt nog

Geenstijl viert de uitspraak als een overwinning voor het vrije internet. Of de soep ook zo heet gegeten wordt als dat hij wordt opgediend valt nog te bezien. Ten eerste is de Hoge Raad namelijk niet gehouden om het advies op te volgen en dient dit advies te worden geplaatst in het kader van het huidige geschil. Ten tweede neemt het echter niet weg dat het plaatsen van een hyperlink nog steeds onrechtmatig zou kunnen zijn jegens Sanoma, en Geenstijl dient op te draaien voor de schade.

Blijf op de hoogte

Elke maand de best gelezen blogs in een overzichtelijke e-mail ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
  • * = verplicht veld
  • Martijn Kesler - Advocatenkantoor AMS Advocaten
    Martijn Kesler

    Martijn Kesler adviseert en procedeert met name op het gebied van het ondernemingsrecht, intellectueel eigendomsrecht, verbintenissenrecht en incasso. Volg Martijn ook op Google of LinkedIn.

    Martijn is bereikbaar via e-mail en +31 (0)20-3080315.
    Volg ons op social media
    Ontvang onze nieuwsbrief
    Elke maand de best gelezen blogs in een overzichtelijke e-mail ontvangen?
    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
  • * = verplicht veld
  • Categorieën
    Meer in Intellectueel eigendomsrecht
    Advocaat Mediarecht - AMS Advocaten in Amsterdam en Naarden
    “Zo. Nu eerst een Bavaria.”; auteursrechtelijk beschermd werk?

    In een interessant kort geding tussen bierbrouwerij Bavaria en internetbedrijf YourHosting, ging het om de vraag of de alom bekende...

    Sluiten