Moet een onherstelbaar product worden vervangen door een geheel nieuw exemplaar?

Door Mariëlle de Wild in Verbintenissenrecht op 3 minuten leestijd

Moet een onherstelbaar product worden vervangen door een geheel nieuw exemplaar?

Als een product kapot gaat binnen de garantietermijn en niet meer te herstellen is wordt aan de consument Een natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
» Meer over consument
consument
vaak een ‘refurbished’ of ‘remanufactured’ exemplaar aangeboden als vervanging. Moet je als consument hiermee akkoord gaan of heb je recht op een nieuw exemplaar? Over deze vraag heeft de rechtbank Amsterdam zich onlangs, nogmaals, uitgelaten. advocaat Een jurist die rechtsbijstand verleent en cliënten vertegenwoordigt in rechtszaken.
» Meer over advocaat
Advocaat
Mariëlle de Wild bespreekt de uitspraak van de rechter.

 

Kapotte iPad

In deze zaak ging het om het volgende. De door een consument gekochte iPad Air 2 maakt binnen vier maanden na aankoop geen contact meer met wifi waardoor de iPad niet meer normaal te gebruiken was. Door Apple is vastgesteld dat de iPad niet meer valt te repareren en bood de consument een ‘remanufactured’ exemplaar aan. De consument heeft het toestel niet geaccepteerd.

Product beantwoordt niet aan de overeenkomst

De consument stelt op grond van de wet recht te hebben op een nieuwe iPad. Artikel 7:21 BW bepaalt namelijk dat de koper kosteloos vervanging of herstel kan eisen als een product niet beantwoordt aan de overeenkomst Een meerzijdige rechtshandeling, waarbij een of meer partijen jegens een of meer andere partijen een verbintenis aangaan.
» Meer over overeenkomst
overeenkomst
. Een product beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

Vervanging door verkoper

Omdat in onderhavige kwestie herstel van de iPad niet meer mogelijk was, is er geen keuze mogelijk en dient Apple over te gaan tot vervanging. De consument stelt dat zij bij vervanging recht heeft op een nieuw exemplaar, dit wordt door Apple betwist. Een ‘remanufactured’ iPad kan weliswaar gebruikte onderdelen bevatten, maar Apple stelt dat de prestatie en betrouwbaarheid gelijk zijn aan een nieuw exemplaar. En dat zij zodoende niet gehouden is een geheel nieuw exemplaar aan de consument te geven omdat een ‘remanufactured’ iPad voldoende is voor vervanging.

Recht op nieuw exemplaar

Onder verwijzing naar Europese rechtspraak komt de kantonrechter tot het oordeel dat een consument die een nieuwe product heeft gekocht die niet aan de overeenkomst blijk te beantwoorden (lees: non-conform is), bij vervanging recht heeft op een nieuw exemplaar. De rechter wijst de eis van de consument toe en Apple moet de consument een nieuwe iPad geven. De rechter voegt daar nog aan toe dat als de consument een ‘refurbished’ of ‘remanufactured’ iPad had gekocht, Apple deze had mogen vervangen met een ‘refurbished’ of ‘remanufactured’ exemplaar.

Algemene uitkomst

Het hier besproken oordeel geldt niet alleen voor Apple-producten maar ook wanneer andere producten niet aan de overeenkomst beantwoorden. Ook voor deze andere producten geldt dat als de verkoper gehouden is het product te vervangen dit recht geeft op het ontvangen van een nieuw exemplaar. Een consument hoeft geen genoegen te nemen met een ‘refurbished’ of ‘manufactured’ exemplaar.

Blijf op de hoogte

Elke maand de best gelezen blogs in een overzichtelijke e-mail ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
  • * = verplicht veld
  • Mariëlle de Wild - Advocatenkantoor AMS Advocaten
    Mariëlle de Wild Mariëlle heeft haar bachelor Rechten in Groningen behaald. Tijdens haar studie is zij actief geweest als juridisch medewerker bij de Rechtswinkel. Bij AMS Advocaten is zij in november 2016 gestart als juridisch medewerker. In 2017 zal Mariëlle beëdigd worden en toetreden tot ons advocatenteam. Mariëlle heeft een brede interesse en assisteert de advocaten op het gebied van insolventierecht, verbintenissenrecht en ondernemingsrecht.

    Mariëlle is bereikbaar via e-mail en +31 (0)20-3080315.
    Volg ons op social media
    Ontvang onze nieuwsbrief
    Elke maand de best gelezen blogs in een overzichtelijke e-mail ontvangen?
    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
  • * = verplicht veld
  • Categorieën
    Meer in Verbintenissenrecht
    Advocaat incassorecht - AMS Advocaten in Amsterdam en Naarden
    Moet Leen Bakker haar klanten een hoogslaper voor 24 euro leveren?

    Afgelopen weekend stond op de website van Leen Bakker er als gevolg van een fout een hoogslaper te koop voor...

    Sluiten