Misleidende handelspraktijken webwinkel op bol.com

Door Hidde Reitsma in Intellectueel eigendomsrecht op 3 minuten leestijd

Advocaat handelsnaamrecht Amsterdam

De loombandjes-rage die al enige tijd ons land teistert, leidt tot hevige concurrentie tussen aanbieders van loombandjesproducten. Soms gaat deze concurrentie over de grenzen van wat wettelijk is toegestaan. Zo was ook het geval in een recent kort geding tussen twee webwinkels. advocaat Een jurist die rechtsbijstand verleent en cliënten vertegenwoordigt in rechtszaken.
» Meer over advocaat
Advocaat
Hidde Reitsma, gespecialiseerd in handelsnaamrecht bespreekt de uitspraak.

 

 

Kort geding wegens onrechtmatig gebruik handelsnaam

Partijen in dit kort geding houden zich beide bezig met de verkoop van loombandjes producten. Eiseres voert als handelsnamen ‘TS-Shops’ en ‘Loomfun’. Eiseres en eis in reconventie Een gedaagde in een dagvaardingsprocedure is bevoegd een tegenvordering in te stellen. Dit wordt een eis in reconventie of tegeneis genoemd.
» Meer over eis in reconventie
gedaagde
verkopen ook via bol.com. Eiseres heeft gedaagde in kort geding gedagvaard omdat op de bol.com advertentiepagina van gedaagde de handelsnaam TS-Shops is vermeld. Daarnaast is in de productomschrijving van gedaagde de naam Loomfun gebruikt. Er is volgens eiseres sprake van onder meer misleidende handelspraktijk danwel misleidende reclame. Gedaagde voert aan dat wanneer een onderneming een product wil aanbieden op bol.com en dit product al eerder door een andere onderneming is aangeboden, bol.com de naam van deze eerste aanbieder noemt (danwel een link plaatst) in de advertentie van de nieuwe aanbieder. Dat gaat automatisch.

Misleidende handelspraktijk bij onjuiste informatie

Volgens de wet is een handelspraktijk misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument Een natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
» Meer over consument
consument
misleidt of kan misleiden, a dan niet door de algemene presentatie van de informatie, zoals bijvoorbeeld ten aanzien van het bestaan en de aard van het praktijk. Verder is een handelspraktijk misleidend als door de marketing van het product waaronder het gebruik van vergelijkende reclame verwarring wordt geschapen ten aanzien van –in dit geval van belang- handelsnamen van een concurrent.

Gebruik handelsnaam keuze van gedaagde

Ter zitting heeft de advocaat van gedaagde aangegeven dat zij niet door bol.com is verplicht om de term Loomfun te gebruiken. Volgens gedaagde bevordert het gebruik van de naam ‘Loomfun’ evenwel de verkoop van deze producten. Zij heeft er dan ook bewust voor gekozen om aan te haken bij de productomschrijving van eiseres. Doordat gedaagde de naam Loomfun gebruikt, wordt er door bol.com een link gelegd met TS-Shops en daarom wordt (ook) deze naam in de advertentie van gedaagde vermeld, aldus gedaagde.

Marketing gedaagde leidt tot verwarring

Volgens de rechter wordt door de door gedaagde gekozen manier van marketing verwarring geschapen ten aanzien van de handelsnamen van eiseres. De rechter concludeert dan ook dat er sprake is van een misleidende handelspraktijk en hij veroordeelt gedaagde om binnen twee dagen na betekening van het vonnis al het gebruik van de handelsnamen TS-Shops en/of Loomfun te staken.

Advocaat bij inbreuk handelsnaam

In deze zaak gebruikte gedaagde de handelsnamen van eiseres. Behalve misleidende handelspraktijk had eiseres ook als grond aan haar vordering gelegd inbreuk op haar handelsnaamrecht. De rechter vond echter niet dat gedaagde de handelsnamen ‘Loomfun’ en ‘TS-Shops’ heeft gevoerd. Immers, zo overweegt de rechter, gedaagde heeft deze namen niet ter aanduiding van haar onderneming gebruikt maar (slechts) ter aanduiding van haar producten. Dit acht de Voorzieningenrechter voorshands geen handelsnaaminbreuk. Voor meer informatie over handelsnaaminbreuk en oneerlijke reclame kunt u contact opnemen met één van onze advocaten.

Blijf op de hoogte: de nieuwsbrief van AMS Advocaten

Elke maand de best gelezen blogs in een overzichtelijke e-mail ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Gratis en vrijblijvend uiteraard!
  • * = verplicht veld
  • Hidde Reitsma - Advocatenkantoor AMS Advocaten
    Hidde Reitsma Hidde heeft een brede ervaring opgedaan in de civiele procespraktijk en specialiseerde zich later in het ondernemingsrecht en insolventierecht. Zijn gevarieerde proces- en adviespraktijk is daar de weerslag van. Volg Hidde ook op Google, LinkedIn of Twitter. Hidde is bereikbaar via e-mail en +31 (0)20-3080315.
    Volg ons op social media
    Ontvang onze nieuwsbrief
    Elke maand de best gelezen blogs in een overzichtelijke e-mail ontvangen?
    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
  • * = verplicht veld
  • Categorieën
    Meer in Intellectueel eigendomsrecht
    Advocaat Mediarecht - AMS Advocaten in Amsterdam en Naarden
    Afbeeldingen op internet auteursrechtelijk beschermd?

    Bijna iedereen heeft het weleens gedaan: een afbeelding die je ergens op internet hebt gevonden op je eigen (privé)website of...

    Sluiten